حكاية “أبراهيم عيسى” رجل واحد بأصوات عديدة في بطنه شاب يملك موهبة ويطمح للعالمية

توكه وجدو وتيم  أعز أصحابة..

عروسة لعبة تتحرك شفاهها بصوت قد تتخيل للوهلة الأولى أنها صوتها الخاص، فيزيدك الفضول لتعرف من أين يخرج ذلك الصوت، ومع الوقت عندما لا تستطيع تحديد مصدر الصوت، تبدأ في التصديق أن هذه العروسة اللعبة حقيقية، لها صوتها وشخصيتها.

 

https://youtu.be/2T0PdxkhKms

أبراهيم عيسى ، مهارته تختلف عن الكثير من المبدعين بدء، “التكلم من البطن” من 7 سنوات، فيمسك العروسة لعبة وبعد أن يفرغها من القطن بداخلها ليدخل يده بدلًا منها ويبدأ في تحريك شفاهها، ثم يصدر صوتًا مختلفًا تمامًا عن صوته الحقيقي دون أن تتحرك شفاهه، فمصدر الصوت هو كارتوني.

بدأ أبراهيم عيسى موهبته  منذ الصغر وهو طفل كان يلعب  بالعرائس ويحاول ان تكون جزء من بين يده وساعده  اباه وامه في مرحلة التعليم وشجعه ، ثم اكتشف مهارة “التكلم من البطن” خلال تصفحه موقع “يوتيوب”، فوجد فيديوهات لمشاهير أجانب يمتلكون نفس المهارة ويقدمون عروضًا حية، “عرفت الموضوع من على النت لما شوفت فيديوهات لكذا واحد ماسك عروسة وبيكلمها وبترد عليه، وعرفت بعد كدة إن إسمها التكلم من البطن، فبدأت أقف قدام المراية وأجيب عروسة صغير وبدء يكلمه لحد ما عرفت أجيب الأصوات وأٌقلد كذا صوت.”

ولم تكن فترة  ابراهيم عيسى  طويلة في  قام اباء بإهدائه   عروسة ” توكه” أول الشخصية الشهيرة في مجلات ميكي، ثم بدأ في وضع يده بداخل العروسة ليبدأ في التحكم فيها وتحريك فمها من خلال ذراعه، مصدرًا أصواتًا من داخل معدته.

وقال ابراهيم عيسى لمجلة اعرف: “أنا بحس إن العروسة حقيقية، وفعلًا بحس إني بكلم واحد، وفي ناس كتيرة بتستغرب من كتر ما بتبقى مش مصدقة إن العروسة بتتكلم، وفي منهم اللي قالي إنت مركب بطاريات ، واللي يقولي إنت منزل راسك وبتتكلم ومداري شفايفك بالطاقية، فبدأت استغل ده إني أظهر وشي كامل ليهم، وأعمل حوارات كاملة مع الجمهور.”

 

ويشارك أبراهيم في اختبارات مسابقة ” arab got talent ” ، وهي مسابقة عالمية تشارك فيها العديد من الجنسيات ، مؤكدًا “أنا حابب اللي بعمله والعرايس دلوقتي أعز أصحابى”.

 

https://www.facebook.com/ibrahim.essa55/videos/182677472448978/

نبذة مختصرة عن حياة شخصيات عرائس ابراهيم عيسى

صحفة ابراهيم عيسي على الفيسبوك .. اضغط هنا

 

توكه | احلي عروسه في مصر ، عارفين برج القوس العنيد برج توكه اعند منه ، توكه أم شخصيه قويه ، و ممكن نقول أم لسان طويل كمان ، بتحب التصوير و السينما و النجوميه ، عندها ثقه غريبه فجمالها و بالاخص عيونها الحلوه ، مفيش راجل فيوم شافها و موقعش فغرام عنيها ، بس لسه ملقتش ابن الحلال اللي تتجوزه بس مش مهم يقطع الرجاله علي اللي خلفوهم ، من الاخر هتحب توكه و بالذات كلمتها المشهوره و هي بتقولها ” يالهويييي ” .

 

 

جدو | تيجي بقا للرجال الخرفان ابو 90 سنه ، بوصوا رغم انه عنده زهايمر و نظره علي قده و سمعه تقيل و بيتخيل حاجات غريبه بس اوقات كده بتطلع منه حاجات تخليك تتنح و تقول معقول .

 

تيم | ده بقي مصيبه المصايب عيل ملسن برضه… وشقي جدا.. بس ذكي ، وسابق شكله كتير ف التفكير يعني ممكن تتكلم معاه علي اساس شكله انوا عيل وتلعب معاه يقولك مين الاهبل الي فاكرني عيل ده …. بس عناده رخم ،  ولمض جدا.. وممكن يتخانق علي حاجات اتفه من التفاهه يعني انك قاعد علي الكرسي الي بيحب يقعد عليه و  حاجات من دي كتير .

 

الوسوم

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

إغلاق